Jordgubbscheesecake med vit choklad ♥

Hej!

Nu tänkte jag bjuda på ett underbart recept på jordgubbscheesecake med vit choklad som jag hittade på nätet. Riktigt somrig och god måste jag få lov att tala om! ♥ Hihi! Det godaste jag ätit på länge. Mums! Jag gjorde dock om receptet lite grann som vanligt (a).

Jordgubbscheesecake m. vit choklad
Botten:
400g digestivekex
175g smör

Fyllning 1:
400 g färskost (philadelphia)
1½ dl strösocker
2 ägg
Rivet skal av 1 citron
2 dl hackade färska jordgubbar

Fyllning 2:
100 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker

Garnering:
1 L färska jordgubbar
Ev. riven vit choklad
(gelatinpulver/blad & saft)

Sätt ugnen på 175º. Mixa kexen till bottnen. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut blandningen i botten på en form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min. Vispa ihop färskost,socker,ägg och rivet citronskal med en elvisp tills det blir slätt. Vänd ner de hackade jordgubbarna. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills smeten precis "stannat", ca 25-30 min. Smält under tiden den vita chokladen över vattenbad. Vispa ihop creme fraiche, vit choklad och socker. Ta kakan ur ugnen och bred försiktigt chokladblandningen över i ett jämnt lager. Sätt in i ugnen igen ca 6 min. Låt kakan svalna och sätt sedan in den i kylen några timmar eller över natten. Garnera med jordgubbar och ev. riven vit choklad. (Jag tog gelatin på min cheesecake istället för riven choklad). Lycka till! ♥

Publicerat: 2010-06-27 @ 21:00:15


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0