Citronpaj m. maräng ♥


Hej!


Jag rekomenderar varmt den här ljuvliga citronpajen jag gjorde igår! Den är så otroligt god & fräsch, man vill bara ha MER! Den är väldigt maffig men woooow så god den är ;) Hihi! Den tar dock lång tid att göra men jag lovar; ALL den tid är den verkligen värd! Sen rekomenderar jag att servera den när den har svalnat ordentligt annars blir den lite rinnig ;) Ni bakar å ni kommer bli kära! ♥ Räkna med att jag kommer att ha den här i mitt café! ♥

Här kommer receptet:
Citronpaj m. maräng ♥


Mördeg

• 125g kallt Smör
• 3 dl Vetemjöl
• 1 dl Strösocker
• 1-2 msk iskallt Vatten


Gör så här

1. Mixa snabbt ihop allt till en jämn deg.
2. Låt den vila i kylen i minst 30 min.
3. Tryck ut mördegen i en form och låt stå kallt ytterliggare 30 min.
4. Förgrädda pajskalet i 180°c, ca 15-20 min.
Låt svalna.


Citronfyllning
• saften av 2 Citroner (jag tog bara 1 citron, det blir för sött med 2)
• 6 Äggulor
• 2 dl Strösocker
• 1 msk Vanillinsocker
• 2 ½ dl Vispgrädde


Gör så här

1. Rör snabbt ihop allt till en jämn smet.
2. Vispa inte då luftbubblor bör undvikas.
3. Häll citronkrämen i pajskalet och grädda
i mitten av ugnen i 140°c, ca 45 min.
4. Stäng av ugnen och låt pajen stå kvar
på eftervärme tills den har svalnat helt.


Maräng
• 4 Äggvitor
• 2 dl varmt Strösocker
• 1 msk varmt Vanillinsocker


Gör så här

1. Vispa äggvitorna styva.
2. Värm sockret i en torr stekpanna utan att det smälter.
3. Vänd ner lite av sockret i taget.
4. Vispa marängen tills den är riktigt styv.
5. Bred ut den ovanpå pajen och bränn av
marängen med en gasbrännare. Har du ingen
gasbrännare så går det bra att bränna av marängen
snabbt i ugnen tills den har fått fin färg.


Lycka till! ♥

Publicerat: 2010-03-16 @ 20:10:03


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0