Äppelpaj med knäcktäcke ♥

Tillagning
4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker
1/2dl grädde,visp- eller mellan-
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver
Hej!
Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.
Servera pajen ljummen med vaniljglass.
Äpplena kan bytas ut mot t.ex rabarber,hallon,blåbär....Hej!

Tänkte dela med mig av ett suuuuupersmarrigt recept på äppelpaj. Det här är en utav de godaste äppelpajer jag ätit! Smaken av äpple ihop med knäck satt som ett smäck! ♥

Äppelpaj med knäcktäcke
· 4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
· 150 g smör
· 2 dl havregryn
· 2 dl vetemjöl
· 2 dl strösocker
· ½ dl vispgrädde
· ½ dl sirap
· ½ tsk bakpulver

Skölj, skala å skiva äpplena. Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser. Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 30 min.

Servera pajen ljummen med vaniljglass. Lycka till!


Så enkel å så gott! ♥
Publicerat: 2010-08-17 @ 18:53:14


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0